zuid-italie-2023.reismee.nl

Dag 2 Amalfikust

Vanmorgen op tijd opgestaan, we moesten om 9 uur bij de haven zijn. Ondanks dat er bij Booking.com was aangegeven dat het ontbijt niet inbegrepen was, had Lisa toch voor wat te eten gezorgd. Cereals, yoghurt, zoete snacks en jus d'orange en koffie. We kwamen dus niets te kort.

Het was ongeveer 20 minuten lopen naar de haven, deze ligt helemaal beneden aan bij de kust. Sorrento is op rotsen gebouwd, Er loopt een lange trap naar beneden, we liepen nu in een file van mensen naar de haven.

En ja hoor, het lijkt wel of het aan ons ligt, ook de boot vertrok met ruim een half uur vertraging. Maar het was wel een schitterende tocht. Bijna 2 uur varen we langs de Amalfikust die je vanaf het water heel goed kan zien. Rond 11 uur stappen we van de boot in Amalfi, het meest bezochte plaatsje aan deze kust. En dat was te merken, het was ontzettend druk. Heel veel Amerikanen, grote groepen met gidsen. Vorige keer waren we hier in oktober, toen was het veel rustiger.

Amalfi werd al bewoond door de Romeinen die hier aan de prachtige kust meerdere kleine nederzettingen stichten. De eerste bewoners leefden van de landbouw en dreven handel aan de Adriatische kust. Na de val van het Romeinse Rijk bleef het gebied onder bescherming van het Byzantijnse Rijk staan. Amalfi beleeft zijn hoogtijdagen in de 10e en 11e eeuw. Amalfi was toen een zelfstandige staat. De prachtige Duomo is daar nog een mooi overblijfsel van. Hij lijkt belachelijk groot voor zo'n klein dorp als Amalfi nu is, maar hij geeft goed weer wat voor grootmacht Amalfi in die tijd was. In de 12e eeuw viel Amalfi ten prooi aan de Noormannen en werd het geplunderd door Pisa. De dagen van grote rijkdom waren voorbij.

We slenteren door de straatjes met de vele toeristenwinkels, vol citroenen en Limoncello. Al snel komen we uit bij de Duomo di Sant'Andrea met de al even indrukwekkende trappen. Deze kerk is erkend als Unesco werelderfgoed. Ondanks dat er een mis bezig is, het is tenslottee zondag, mogen we toch de kerk in. Ook bezoeken we de Basilica di Crocifisso, deze ligt vlak naast de Duomo. Om in de Basilica te komen moeten we langs de Chiostro del Paradiso, een kloostergang uit 1268. Dit is een Moorse binnenplaats met zuilen dat ooit dienst deed als begraafplaats voor de rijken. De Basilica dateert uit de 9e eeuw. Er is hier een klein museum met religieuze schatten. De Basilica is klein maar prachtig. Onder het altaar ligt het lichaam, niet zijn hoofd, van de Heilige Apostel Andreas.

We besloten op tijd iets te gaan eten zodat we daarna de bus richting Positano konden nemen. Er zijn volop restaurantjes in zo'n toeristenplaatsje dus we hadden al snel wat gevonden. Na het eten op zoek naar het busstation. Daar aangekomen hoorden we dat er geen bussen reden van Amalfi naar Positano vanwege afbrokkelende rotsen op de weg. De enige manier om in Positano te komen was per boot. Dus maar weer naar de haven en een bootticket gekocht. Dat is zo gebeurd, de boten varen hier af en aan.

Positano is een kleurrijk plaatsje dat ligt tegen de rotsen, het wordt wel omschreven als de enige plek ter wereld met een verticale in plaats van horizontale basis. Volgens de legende werd Positano gesticht door Poseidon, de Griekse god van de zee. Hij wilde daarmee zijn liefde voor de nimf Pasitea tonen. Historisch gezien waren het de Grieken en de Feniciërs die er de eerste kleine nederzetting bouwden.

Als we het al druk vonden in Amalfi, was het in Positano al helemaal niet te doen. Vooral omdat de straatjes daar erg smal zijn, met veel trappen en overal winkeltjes. Vooral schoenenwinkels de sandalen worden hier nog ter plekke gemaakt. Eigenlijk hadden we vanaf hier met de bus terug willen gaan naar Sorrento maar dat werd ons afgeraden. De hele dienstregeling klopte niet meer door de rotsverschuiving en het was echt niet te zeggen hoe laat de bus zou rijden. Dus maar weer terug naar de haven voor boottickets. En ook nu zat het weer tegen. De boot vaarde weg net toen wij bij de ticketkiosk aankwamen. Weer een uur wachten. Dat was eigenlijk wel even afzien. Het was bloedheet en er was nergens een terras waar we wat konden drinken, alleen eten.

Maar eindelijk zaten we rond half 4 op de boot richting Sorrento, wel weer een mooie tocht langs de kust. Bij Sorrento aangekomen besloten we om eerst terug te gaan naar onze B&B. Maar de lange trap die we vanmorgen naar beneden liepen, moesten we nu omhoog klimmen. Wel goed voor onze conditie!

Nu even afkoelen bij de airco, straks lopen we weer terug naar het centrum om wat te drinken en te eten. En winkeltjes kijken, ook hier zie je volop toeristenwinkels met allerlei Limoncello producten. De winkels zijn zeker tot 23 uur open, dus dat is wel heel leuk. 's Avonds zijn we heel leuk en lekker gaan eten bij 86 Bistrò. Dit restaurant zit in een rustige straat en heeft een prachtige binnentuin die verdeeld is in kleinere stukjes waar je ontzettend lekker kan eten. Meisje van de bediening was ontzettend vriendelijk. Toen ze hoorde dat onze dochter bij een optreden was van David Guetta in Bavel, was ze helemaal jaloers. Ze was een hele grote fan van David Guetta. Dit restaurant is echt een aanrader.