zuid-italie-2023.reismee.nl

Dag 4 Maratea

Vandaag doen we lekker een dagje rustig aan. Eerst even naar het barretje verderop in de straat, hier kunnen we met een voucher gratis een Italiaans ontbijt krijgen, te weten een croissant met koffie.

Maratea ligt verscholen tussen de groene bergen en kijkt uit op de Golf van Policastro. Het dorp werd door de oude Grieken Al Dea Maris (Godin van de zee) genoemd. Het ligt aan de voet van de Monte San Biagio en heeft een mooi historisch centrujm. Maratea staat ook wel bekend als de stad met 44 kerken. Er zijn in het Centro Storico meer dan 40 kerken en kapellen te vinden. Deze kerken zijn 's avonds mooi verlicht en open voor publiek, Gisteravond was er inderdaad in 1 kerk een dienst waarbij werd gezongen, dat hoorde je buiten op straat, heel indrukwekkend. Je hoort ook continue gebeier dat weer een mis aandient.

We beginnen de dag bij Il Redentore, het grote Christusbeeld. Dit beeld staat bovenop de top van de Monte Biagio. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de omgeving. De weg ernaar toe is ook prachtig, steeds mooie uitzichten over de kustlijn. Boven aangekomen moeten we vanaf de parkeerplaats nog ongeveer 10-15 minuten verder naar boven lopen. Dan komen we aan bij het Sanctuarium van San Biagio, de beschermheilige van Maratea. Volgens de overlevering is de huidige kerk bovenop een oude heidense tempel gebouwd, gewijd aan de godin Minerva. Dit is echter nooit bewezen. Vermoedelijk begon de kerk rond de 6e-7e eeuw vorm te krijgen. Dit is de periode waarin Maratea Superiore zou zijn gesticht door een gemeenschap van Baslicaanse monniken. De kerk was oorspronkelijk gewijd aan de Madonna della Grazie. Later werd de naam veranderd ter ere van San Biagio, bisschop van Armenië, wiens relikwieën in 732 na Christus naar Maratea werden gebracht. In de kerk vinden we dan ook een altaar ter ere van San Biagio.

Vanaf daar lopen we verder naar de top van de berg op 644 meter hoogte, hier staat het enorme beeld van Christus de Verlosser. Het is gemaakt tussen 1963 en 1965 uit een mengsel van cement van marmerschilfers uit Carrara. Het is 22 meter hoog en hiermee het hoogste beeld uit Italië. De spanwijdte is 19 meter. Het lijkt erg op het Christusbeeld uit Rio de Janeiro. Maar waar dit beeld uitkijkt over zee, kijkt Il Redentore uit over Basilacata en zijn inwoners. Dit Christusbeeld heeft een jong gezicht met een lichte baard, hij nadert langzaam met open en verwelkomende armen het Sanctuarium van San Biagio, in een gebaar van bescherming naar de gehele gemeenschap.

Terug in het centrum drinken we nog even wat op het plein, daarna vertrekken we richting zee. Bij Fiumicello vinden we een klein strandje waar we stoelen en een parasol kunnen huren. Het is hier heerlijk rustig, er liggen in dit seizoen vooral oudere mensen op het strand. Ook is er een klein strandtentje waar we wat kunnen lunchen. De zee is ontzettend rustig en heel helder, het water heeft een prachtig blauwe kleur. Echt even genieten zo, lekker lezen in het zonnetje en wegdoezelen op het geluid van het kabbelende water. Het strand bestaat hier uit kleine zwarte kiezels in plaats van zand.

Vanavond lopen we het centrum weer in voor een drankje en een hapje. Na een drankje op het plein gaan we eten bij visrestaurant Manà. We zitten buiten op een leuk pleintje en genieten van lekkere visgerechten.