zuid-italie-2023.reismee.nl

Dag 6 Maratea - Tropea

Vandaag zakken we af verder naar het zuiden. We rijden een flink deel van de tijd langs de prachtige kust van Calabria. De Costa della Maratea gaat hier vanzelf over in La Costa degli Dei (de kust van de goden). Het is echt een prachtige tocht.

Onze eerste stop is in het plaatsje Diamante. Dit plaatsje ligt aan de Riviera dei Cedri, genoemd naar de sukadebomen of Cedro in het Italiaans. Nou houd ik niet zo van sukade, dus ik heb de drankjes en zoetigheid hiervan niet geproefd. Diamante is de stad van de Murale e Peperoncini, ofwel muurschilderingen en pepers. In 1981 kwam een kunstenaar uit Genua op het idee om de oude vervuilde muren in het Centro Storico te beschilderen om zo te zorgen voor een nieuwe aanblik van de oude stad. Veel schilderingen verwijzen naar de zee en het leven in een vissersplaats. De diamant komt veel voor in deze schilderingen. Volgens een eeuwenoude legende vond een kraai een diamant tussen de stenen van de rivier Corvino. Toen hij deze diamant naar het strand bracht, liet hij hem vallen op de plek waar nu de plaats Diamante ligt. Er zijn ruim 150 muurschilderingen te vinden in het oude centrum, er zitten echt hele mooie bij. Ook is Diamante bekend om zijn pepers, er worden er hier meer dan 80 soorten pepers verbouwd. Helaas waren er niet zo heel veel winkeltjes te vinden waar de pepers buiten hingen, dat had ik verwacht. Op de boulevard een kopje koffie gedronken en toen weer verder gereden.

Rond de lunch zijn we gestopt in Paola, opnieuw een plaatsje met een oud middeleeuws centrum. we zien dan ook weer veel smalle steegjes en trappetjes. Hier hebben we echt Calabrees geluncht. Salade van Calabrese tomaten, zalige prosciutto met burrata en caciocavallo kaas met n'duja. Daarna zijn we doorgereden naar de belangrijkste bezienswaardigheid van Paola, het Santuario di San Francesco di Paolo. Dit is een van de meest belangrijke religieuze plekken in Calabria vanwege de geschiedenis van San Francesco en zijn toewijding aan arme mensen en zijn manier van leven volgens de minimi-orde. Francesco Martolila de Paola leefde van 1416 tot 1507, in 1519 is hij heilig verklaard. Hij was van eenvoudige komaf maar werd een geliefde patroonheilige van Calabria. Het huidige Santuarium is gebouwd op de plek waar Francesco in een grot heeft gewoond. Een groot deel van het Santuarium is te bezoeken maar niet het deel waar nog steeds zusters en priesters wonen.

Na dit bezoek zijn we doorgereden naar onze eindbestemming van vandaag, Tropea. Tropea mag zich dit jaar Il borgo dei borghi noemen, het mooiste plaatsje van alle Borghi più belli in Italia. Het heeft dan ook een fantastische ligging, hoog boven op een klif, een azuurblauwe zee en een prachtig uitzicht op Santa Maria dell'Isola. We overnachten bij Aether Suites Tropea, op 15 minuten lopen vanaf het Centro Storico. We lopen eind van de middag dan ook naar het gezellige centrum, met volop winkeltjes en ontelbare restaurantjes en barretjes. En volop mensen, wat een verschil met gisteren in Maratea.