zuid-italie-2023.reismee.nl

Dag 12 Pentedatillo

Na weer een lekker ontbijtje in de binnentuin van onze B&B pakken we de auto en rijden naar het zuiden. We rijden langs de kust naar Pentedatillo, een spookstadje in de Aspromonte (Witte Bergen). Pentedatillo ligt op de klif van de Monte Cavalario, op 250 meter boven zeespiegel. Het dorpje stamt uit 600 voor Christus. De Monte Cavalario had ooit de vorm van een enorme hand met 5 vingers (penta en dactylos in het Grieks), helaas zijn er enkele vingers in de loop der tijd afgebroken. Rond het dorp vind je nog veel Griekse invloeden en gebruiken terug, onder andere in het dialect. Het is gebouwd als verdedigingspost tegen de Saracenen. Vanwege aardbevingen, overstromingen en gebrek aan werk trokken de inwoners weg uit het dorp. 100 Jaar geleden woonden er nog 1000 mensen in het dorp, nu nog geen 5. Sinds 1970 is het dorp helemaal verlaten, de bewoners bouwden een nieuw stadje een stukje lager op de berg. Huizen en kerken veranderden in ruïnes. Sinds ongeveer 20 jaar wordt er door vrijwilligers en kunstenaars hard gewerkt aan de wederopbouw van het dorpje. De kleine stenen huizen omringd door cactusvijgen worden langzaamaan weer opgeknapt, er verschijnen winkeltjes en er is weer een barretje. Hoewel dit langzaam gaat, trekt het wel steeds meer mensen naar het dorp. We bezoeken ook de Chiesa San Pietro e Paolo, de enige kerk die wonderwel de aardbevingen heeft overleefd. We praten een tijdje met een van de kunstenaars, hij zorgt ook voor de 34 katten in het dorp. Hij heeft hier vroeger met zijn vrouw gewoond, nu heeft hij een winkeltjes met souvenirs. Het is echt de moeite waard om dit dorp te bezoeken.

’s Middags doen we rustig aan, we gaan naar het strand in Reggio Calabria. Weer een kiezelstrand maar het water is erg helder. Wel staat er meer wind, dus ook meer golven. Het is ook wat bewolkt maar de temperatuur is goed. Even lekker relaxen, dat is ook wel eens fijn.

’s Avonds gaan we op aanraden van de eigenaar van de B&B eten bij Drogheria Culinaria om te genieten van hun specialiteit Stocco, stokvis. Een modern ingerichte zaak maar erg lekker eten.