zuid-italie-2023.reismee.nl

Dag 16 La Castella

We ontbijten heerlijk buiten bij onze agriturismo. Er zit nog een stel te ontbijten, zij komen uit Oekraïne. De eigenaar Gianluca is nu ook aanwezig, een aardige jonge man die gelukkig ook wat Engels spreekt. Hij adviseert ons om naar La Castella te rijden.

La Castella is een Aragonees fort uit de 16e eeuw. Volgens volksverhalen is dit het enige kasteel dat is overgebleven van de 7 kastelen die ooit bij Isola Capo Rizzuto hebben gestaan. Het fort is nog mooi bewaard gebleven. Helaas mag je nog maar een klein deel bezoeken, daar staat tegenover dat je er zonder betaling in mag. Je hebt hier een prachtig uitzicht over zee en het plaatsje La Castella. Het huidige kasteel is gebouwd op het fundament van een fort uit de tijd van de Romeinen.

Nadat we dit kasteel bezocht hebben, gaan we naar het strand. La Castella is een heel toeristisch plaatsje maar in deze tijd van het jaar ishet er behoorlijk rustig. Wel zijn er heel veel barretjes en toeristenwinkeltjes. Rond 16 uur begint het steeds meer te waaien, we verlaten het strand en gaan nog even wat drinken in het plaatsje.

’s Avonds wordt er voor ons gekookt door de mama van de eigenaar waarbij er gebruik wordt gemaakt van zijn eigen producten, het varkensvlees, de citroenmarmelade, de citroensorbetto, de rosé. Het smaakt allemaal erg lekker, het is ook heel leuk om hem te horen vertellen over de agriturismo. Hij is vol trots over de Calabrese keuken en wil zijn gasten hiervan laten genieten. En dat doen we dan ook!