zuid-italie-2023.reismee.nl

Dag 11 Reggio Calabria

Vandaag laten we de auto staan en gaan de hele dag te voet Reggio Calabria ontdekken. Onze B&B Kalavrìa ligt op nog geen 5 minuten lopen vanaf het centrum dus dat is ideaal. Reggio Calabria heeft geen middeleeuwse uitstraling. Door een aardbeving in 1908, dit zowel Reggio Calabria als Messina op Sicilië heeft geraakt, zijn er veel gebouwen en huizen verwoest. Van de 45.000 inwoners is een derde bedolven onder het puin. Maar veel is weer mooi opgebouwd, de stad staat dan ook vol met prachtige gebouwen.

We beginnen de dag in het Castello Aragonese, een overblijfsel van een kasteel uit de Byzantijnse tijd. Het is gebouwd op een oudere Romeinse fundatie in 1027 door de Normandiërs. Tijdens de Spaanse overheersing werden in opdracht van de koning 2 imposante torens met kantelen aan het gebouw toegevoegd. In die tijd is het kasteel ook vernoemd naar koning Ferdinand I van Aragon. Sinds 1897 is het een nationaal monument. Het oudste deel van het kasteel werd na de aardbeving in 1908 verwoest en gesloopt, we kunnen dus nog maar een klein deel bezoeken. Vanaf de toren hebben we een prachtig uitzicht over Reggio Calabria.

Daarna lopen we door de mooie en lange winkelstraat Corso Garibaldi naar het Museo Nazionale della Magna Grecia. Een prachtig museum over de archeologische geschiedenis van Calabria. Het museum is gevestigd in Palazzo Piacentini dat speciaal voor dit museum is gebouwd. Je vindt hier allerlei opgravingen vanaf de prehistorie tot aan Magna Grecia, de tijd van de Grieken en de Romeinen. In heel Calabria zijn opgravingen gedaan, maar veel vondsten zijn gedaan na de aardbeving in 1908. De belangrijkste stukken in het museum zijn I Bronzi di Riace, 2 prachtige bronzen beelden uit 500 voor Christus. Deze beelden zijn in 1972 op 300 meter voor de kust van Riace in de Ionische zee gevonden. Ze maakten waarschijnlijk deel uit van een groep van 5 beelden die van origine blond en goudkleurig waren en werden in Argos, Grieks Peloponnesos, gemaakt. Ze zijn echt prachtig bewaard gebleven. Voordat je naar de ruimte mag waar de beelden staan, moet je eerst 3 minuten in een afgesloten ruimte wachten waarin je een soort van ontsmet werd. Er mogen steeds maar 20 mensen tegelijkertijd bij de beelden zijn gedurende 20 minuten. Je hebt dus volop tijd en ruimte om ze goed te bekijken. Heel indrukwekkend.

Na het museumbezoek zijn we eerst ergens gaan lunchen. Daarna doorgelopen naar de Lungomare Falcomatà, een brede boulevard van bijna 2 km lang. Aan onze rechterkant de zee met uitzicht op Sicilië, aan de linkerkant een prachtige hortus met reusachtige palmen, magnolia’s, tropische bomen en beelden. Sicilië ligt hemelsbreed op ongeveer 12 km afstand van Reggio Calabria, de Straat van Messina scheidt Sicilië van het vaste land. We zien wel enkele grotere vrachtschepen varen maar we hadden er wel veel meer verwacht.

We lopen verder langs Piazza Italia, een mooi plein en het bestuurlijk hart van de stad. De echte naam van dit plein is Piazza Vittorio Emanuele II. Midden op het plein staat een monument voor de eenwording van Italië uit 1868.Ook bezoeken we de Piazza Duomo waar de kathedraal van Reggio Calabria ligt. De huidige Duomo werd volledig herbouwd na de aardbeving in 1908. Ondanks dat hij dus niet zo oud is, is het wel een prachtige kerk om te bezoeken.

Einde van de middag gaan we terug naar onze B&B om de voeten even te laten rusten. ’s Avonds gaan we lekker eten bij La Cantina del Macellaio, een restaurant met, zoals de naam al aangeeft, alleen maar vlees. Dat is ook wel eens lekker na alle vis van de afgelopen tijd.